fredag den 18. marts 2011

Og så er der ikke engang returret...

Der var engang, hvor jeg var en af de der tjekkede typer, der havde 100% styr på personlige papirer, kvitteringer og varmeregnskaber. Det er jeg så bestemt ikke mere. Jeg ved ikke helt hvornår ændringen indtraf, men bunken på skrivebordet vidner om, at der i hvert fald ikke er gjort noget ved det, siden jeg flyttede i september.

Med starutten i huset er der pludselig kommet flere dokumenter til. Der er vaccinationskortet, fødselsattesten og dåbsattesten, som bare ikke må blive væk, og så er der mindre vigtige ting som journalerne fra fødslen og hendes indlæggelse samt de fine kort fra barsels- og dåbsgæster, som jeg bare  vil være rigtig ked af at miste. I sidste uge købte jeg derfor et fint lyselilla ringbind, der skal holde styr på det hele. Når hun så bliver stor nok, kan hun få de dokumenter der retteligt tilhører hende, og jeg kan sortere det andet fra. Ret tjekket hvis jeg selv skal sige det.

Efter at have ordnet hendes mappe gik jeg i gang med mine egne, og hvis nogen skulle mene, at jeg ikke er kreativ, så skulle de bare se mine arkiveringssystemer. I mangel på faneblade var der flere interessante og bredtspændende kategorier såsom 'Alt om boligen' (forsikringspapirer, elregninger og lejekontrakter), 'Der hvor pengene kommer fra' (lønsedler, a-kasse og pension) og 'Papirer min mor siger, at man skal gemme' (tandlægeregninger og anbefalinger).


Der blev sorteret ud i gamle lønsedler, dokumenter fra min gamle andelsforening og kvitteringer hvor reklamationsretten forlængst var udløbet. Under oprydningen fandt jeg også kopier af mine egne fødsels- og navneattester. De lå logisk nok sammen med alle kvitteringerne. Ja, hvad andet kunne man forvente?(Og så undrer det mig, at mine forældre endnu ikke har betroet mig originalerne.)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar