mandag den 14. marts 2011

Kæft jeg er sej!

Dette indlæg er dedikeret til 100% selvros, så hvis ikke man kan tåle den slags, kan man ligeså godt surfe videre med det samme.

Starutten er en værre selskabspapegøje og har i en alt for lang periode holdt sig vågen til efter midnat for derpå at sove 7-9 timer (oftest 7). Hun har stort set sovet igennem fra hun var 3 uger, så jeg har aldrig brokket mig over manglende nattesøvn, men jeg må dog indrømme, at jeg den seneste tid har været temmelig sprød i sværen, fordi jeg først har kunnet komme i seng efter hende og sjældent har fået mere end 6-7 timers søvn.

Ofte har hun taget sig en lille skraber mellem kl. 22 og 23, og hver gang har jeg håbet, at hun ville sove lige til næste morgen. Det er også sket et par gange, men oftest vågnede hun efter præcis (og jeg mener præcis) 45 minutters snacksøvn og var helt klar til fest og farver. Sidste uge var ekstra hård og en aften da selv stormtændstikker ikke kunne holde mine øjne åbne, hev jeg hende over i min seng, ammede hende og faldt i søvn. Og det gjorde hun sgu også! Og hun sov lige til næste morgen. Ja, hun gjorde!

Samme procedure udspillede sig den næste aften, og fandme om hun ikke bare sov videre! Hvis jeg havde vidst, at det var så simpelt, havde jeg nok lige prøvet det bare et par uger tidligere. De sidste par aftener er hun faldet i søvn mellem 22.30 og 23 og først vågnet ved 6-tiden for at spise og så sove videre til kl. 8.30. Resultatet er en sødere og friskere mor, der konstant roser både sig selv og babyen.

Lige pludselig har jeg overskud til en hel masse. Jeg har fået prøvet det der babybio, som jeg absolut ikke mente var noget for mig, men der tog jeg da fejl. Det var simpelthen så hyggeligt, og jeg var totalt rummelig og lod mig slet ikke genere af de andre babyer og deres mødre. Ved almindelige biografforestillinger er min tolerance over for de andre gæsters raslen, snakken og hosten ellers meget tæt på ikke-eksisterende.

Jeg har også opdaget fornøjelsen i at shoppe til min baby. Det der med at købe babytøj har aldrig interesseret mig - hverken til gaver eller til eget afkom. Da starutten blev født, havde vi derfor kun fem sæt tøj, hvoraf de to aldrig kom i brug, da det var fuldstændigt umuligt at stoppe hendes 57 cm ned i størrelse nyfødt. Det blev naturligvis lidt lettere at supplere hendes garderobe, da vi først kendte hendes køn, men ærlig talt så er babytøj i de mindste størrelser ikke særligt inspirende. Nu er situationen en helt anden. I løbet af de sidste 7 dage har jeg shoppet babytøj tre gange. Jeg har også købt en babytallerken, tre prinsessebøjler, et billede og to solhatte. Når jeg først har lært det, er der jo ingen grund til at stoppe. (Vel?) 


Jeg er også holdt op med at savne mit arbejde, hvilket må være det helt store bevis på, at jeg endelig har lært at barsle eller hvad det nu hedder. I morgen skal jeg endda i svømmehallen for at stimulere podens vandsans. Vi har ikke været der, siden hun var 7 uger, og nu er hun vist 16 uger. (+/- 2), så det er vist på tide, at vi gentager succesen. Nu mangler jeg faktisk kun at prøve den kopholder, der har siddet på barnevognen siden jul, og så kan man da ikke være mere barselsagtig. Jeg siger det igen: Kæft hvor er jeg egentlig sej! Barsel er jo noget af det skønneste, når først man får sovet om natten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar