søndag den 9. oktober 2011

Hverdag og weekend

Jeg er her altså endnu. Der er bare noget internet, der driller, noget arbejde, der tager min tid og en masse krimier i fjernsynet, der kræver min opmærksomhed. Der er selvfølgelig også en lille starut, men hende kan man ikke klandre for noget. Efterhånden ser vi jo kun hinanden 2-3 timer om dagen. Og det er alt for lidt.

Hvad der også har været for lidt af, er kultur. Jeg elsker teater, bøger, musik og museer, men det seneste år har jeg kun læst 2-3 bøger og set et par enkelte museer i New York. Det skal der gøres noget ved.

Vi er så privilegerede at have en god, gammel bil, og det giver visse muligheder. Man kan f.eks køre til Louisiana en helt almindelig aften efter arbejde, for de har nemlig åbent til klokken 22. Og det var lige, hvad vi gjorde i fredags.

Det er simpelthen den letteste måde at komme ud at opleve med et lille barn, og det krævede ikke nogen stor beslutning at ændre billetten til et medlemsskab. Opskriften på et vellykket besøg er her:

1) Man begynder i caféen med deres buffet eller en kage og en børnemenu
2) Man ser en hamrende god udstilling, og barnet ser interesseret med fra klapvognen
3) Man stopper barnet i nattøj
4) Man hører lidt lækker musik i caféen, og barnet sover i klapvognen
5) Man kører hjem og vipper barnet i seng

Kunst, musik og god mad, alt sammen med en baby! Det kan man altså godt blive lidt afhængig af. Det gør heller ikke noget, at man er hjemme før 23, når husstandens yngste bebboer er blevet ret glad for at stå tidligt op. Vi så udstillingen "Living", og den vil jeg gerne anbefale. Sidste dag er vist 22. oktober, så skynd jer afsted!

Ideen til at tage på Louisiana kom sig af, at vi har besluttet, at fredag aften er kæresteaften. Det betyder ikke nødvendigvis, at vi skal flette fingre eller opleve en hel masse spændende. Det betyder ikke engang, at vi nødvendigvis skal lave noget sammen. (Rimelig rådden kæresteaften vil nogen måske tænke, og ja ja det er nok ikke det mest sigende navn.)


Kæresteaften betyder, at vi på forhånd har aftalt hvad vi skal lave, så vi ikke bliver sådan nogen, der stiller uret efter Vild med Dans. Vi kan f.eks aftale at se en film, læse hver vores bog, spille et spil eller drikke rødvin og tale om andet en starutten Vi kan også se Vild med Dans (never gonna happen), invitere gæster eller lave indisk mad sammen efter staruttens sengetid. Vi har haft kæresteaften et par måneder nu, og det fungerer bare supergodt.

Da vi indførte kæresteaftener, besluttede vi også, at weekenderne er hellige. Derfor skal rengøring, indkøb, tøjvask og andre kedelige ting helst klares i hverdagene. Så får vi tid til at lave noget hyggeligt sammen og måske også lidt alenetid. Nogen gange glipper det dog, og selvom det er højhellig søndag har jeg i dag været nødt til at vaske tre maskiner tøj. Men vi har også været i zoo, jeg har læst bog og gemalen har skrevet på en artikel. Det er mere end hvad vi før nåede.

Jeg håber, at vi kan fortsætte med de pligtfrie weekender, og at hverdagen ikke slår os omkuld. Den begynder sådan rigtig i morgen, hvor gemalen skal tilbage på arbejde, og det er mig, der skal aflevere starutten. Bare hun ikke græder og bare jeg finder lidt mere tid til at skrive her på bloggen.

3 kommentarer:

  1. Det med at planlægge "kærestetid" har vi også i perioder haft god succes med her i huset. Det pudsige ved planlægning er jo, at det frigiver energi og overskud til at være spontan, så det er jo slet ikke spor kedeligt, selvom det godt kan lyde sådan.
    Jeg er misundelig over, at I bare lige kan smutte til Louisiana - der er lidt langt her fra det sydlige Jylland ... men så må vi j finde på noget andet.
    Held og lykke med hverdagsstarten i morgen, jeg håber for jer at det hele glider, det er stadig hårdt at være den, der afleverer mindsten, synes jeg - også selvom hun er nr. tre (det er med andre ord IKKE blevet nemmere, selvom jeg har prøvet det før...)
    Pøj pøj med det.

    SvarSlet
  2. Hej!! HellePelle har linket til dig på hendes blog, så jeg måtte lige forbi - og jeg kan se jeg må vende tilbage, for der er så meget lækkerhed og velskrevne ord her som jeg gerne vil fordybe mig i!! Så vupti - een ast læser mere på din vej. Har du lyst kan du kikke forbi hos mig ;) 32 årig dagplejer, bor på landet, småtosset, morgengrim , venindeagtig og kreativ indeni - see ya!

    SvarSlet
  3. HellePelle: Ja, det er lidt sjovt, at man kan planlægge sig til spontanitet. Det havde jeg aldrig troet, før jeg prøvede det. Tak for linket i øvrigt.

    Rikke: Sikke mange fine ord. Nu bliver jeg helt genert. Kigger forbi din blog om et øjeblik. Det er vist også ved at være på tide, at jeg igen får snuset lidt rundt i Blogland.

    SvarSlet