tirsdag den 28. august 2012

Royale brister

Jeg vil gerne lige have lov at sige noget om opdragelse. Jeg vedkender fuldt ud, at jeg ikke har kompetencerne til at mene noget som helst om det emne, da det ikke er noget jeg selv bruger. Det er mit barn simpelthen for nuttet til. (og nej, det er ikke til diskussion. Sådan er det bare. Der er ikke noget at gøre.)

Det er old news jeg vil tage fat i. Nogen vil måske mene, at tiden er forpasset til at skrive dette indlæg, men jeg er ligeglad. Også selv om jeg burde være den sidste til at mene noget om andres evner ud i opdragelse. Det har kværnet rundt i hovedet på mig, siden jeg læste det, og nu skal det ud:

Skal kongelige ikke opdrage deres børn?

Det skulle man da mene, ikk? Så vidt jeg har forstået er de lidt bedre og pænere ( med enkelte undtagelser) end os almindelige jordboere, og så er det vel ikke for meget forlangt, at de også kan noget af det vi andre ikke magter. Fx opdragelse...

Men nej, det kan de så ikke. Og her tænker jeg ikke på ham den uartige engelske ungprins, der svansede rundt i bar mås. (Lidt underholdning skal man vel have for apanagen.) Nej, jeg tænker på ham den norske kronprins og Mareridtet. Hvordan f...... kan det være en politiopgave at sikre, at hendes søns onlineprofiler ikke er åbne for hvem som helst? Hvordan kan man overhovedet overveje at kalde det en sikkerhedsbrist og mene at staten har en rolle i miseren? Uden at vide ret meget om opdragelse ville jeg ellers tro, at det var sådan noget forældre sørgede for - også de kongelige.

Tak for at i læste mit sure opstød! Skulle det være en anden gang.

5 kommentarer:

  1. Som udgangspunkt synes jeg du har helt ret. Helt og meget ret.
    Men nu er 15årige drenge i delebørnsfamilier hvoraf den ene halvdel er royal og den anden socialgruppe lidt længere nede, nok ikke så nemme at holde styr på..
    Og han vil vel også gerne have instagram...

    Men som sagt.. jeg er enig med dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt med input fra en fornuftig royal ;-)

      Slet
  2. Mjah, jeg er nok ikke helt enig. De kongelige er omgivet af en hær af rådgivere og sikkerhedsfolk, hvis fornemste opgave er at sørge for, at de kongelige ikke træder alt for meget ved siden af og heller ikke udsætter hverken sig selv eller hinanden for alt for store risici - heller ikke datamæssigt. Jeg vil derfor mene, at nogen blandt disse har sovet gevaldigt i timen.

    Men når det er sagt, så må det til gengæld være en forældre-pligt - også blandt royale - at sørge for, at ens unger ikke opfører sig alt for dumt i almindelighed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forstår bare ikke, hvordan mængden af rådgivere kan fritage kongelige forældre fra at opdrage deres børn. Men ja, det er godt nok mærkeligt at det ikke er opdateret før.

      Slet
  3. Ha det kan være hårdt en gang imellen men det er noget vi alle forældre skal igennem.

    http://gulvafslibning.co/

    SvarSlet